المكتبة المركزية

 

اسم الكلية

التربية

القسم العلمي

المناهج وطرق التدريس

رقم الاستدعاء

 

 

اسمالطالب

وليد محمود مصطفى عيد

الدرجة العلمية

ماجستير

التاريــخ

 

 

عنوان الرسالة

استخدام الأنشطة اللغوية التفاعلية فى مواقف الدمج لتحسين التواصل اللفظى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد

 

 









مستخلص الرسالة

هدف البحث إلى وضع مجموعة من الأنشطة اللغوية التفاعلية لتحسين التواصل اللفظى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد.

وقد قام الباحث بإعدادقائمة مهارات التواصل اللفظىاللازم تحسينها لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد،وإعداد الأنشطة اللغوية التفاعلية فى مواقف الدمج ، وبناء اختبار تحصيلي لقياس مهارات التواصل اللفظى.

وتم تدريس الأنشطة اللغوية تقديم مواقف الأنشطة اللغوية التفاعلية فى صور مختلفة ومتعددة كالمواقف الاجتماعية ، قصة مصورة ، اتصال تليفونى، مسجل أصوات، مواقف محادثة تحاورية ؛ بحيث يتضمن كل منها مهارات التواصل اللفظى المراد تنميتها في مواقف الأنشطة التى عرضت فيه علىمجموعة من الأطفال من ذوى اضطراب طيف التوحد كمجموعة تجريبية واحدة، بلغ عددها (5) أطفالفى الفصل الدراسىالثاني للعام الدراسى 2015-2016م.

وقد أظهرت النتائج بشكل عام فاعليةالأنشطة اللغوية التفاعلية فى مواقف الدمج فىتحسين التواصل اللفظى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد ،كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدىللاختبار التحصيلى لمهارات التواصل اللفظى، لصالح التطبيق البعدى للأنشطة اللغوية التفاعلية.

رؤوس الموضوعات ذات الصلة: الأنشطة اللغوية- الدمج- مهارات التواصل اللفظى- اضطراب التوحد.

 

 

 

 

558355_451985794822005_1534289312_n

Central Library

 

Call No

Curriculum&Instruction

Department

Faculty of Education

College

 

Date

Master

Degree

Waleed Mahmoud Mustafa Eid

Author

Using Interactive Language Activities within Integration situations to improve verbal communication of Children with Autistic Spectrum Disorder

Thesis Address

 

 

Dissertation Abstract

 

The current research aimed atDevelop a range of interactive language activities to improve verbal communication in children with autism spectrum disorder.

 

The researcher preparedTo develop a list of verbal communication skills to be improved in children with Autism Spectrum Disorder, to prepare interactive language activities in integration situations, and to build an analytical test to measure verbal communication skills.

Language activities have been taught to provide interactive language activities in a variety of different forms, such as social situations, vertural stories , phone calls, voice recordings, dailouge  situations, each of which includes verbal communication skills to be developed in the activity situations in which a group of children Autism spectrum disorder as a single experimental group, reached (5) children in the second semester of the academic year 2015-2016.

The findings revealedThe effectiveness of interactive language activities in the integration situations in improving verbal communication in children with Autism Spectrum Disorder, the results showed statistically significant differences at (0.05) between the average grade of the children of the experimental group in the tribal and tertiary applications to test the achievement of verbal communication skills in favor of the remote application of activities Interactive language.
Key Words:Linguistic Activities– Integration – Verbal Communication Skills -Autism Disorder